06 januari 2016

Gastblog: Voeding rondom zwangerschap

Onderstaande gastblog is geschreven door Florian van www.plezierindekeuken.nl.
Marijke en Florian vonden elkaar tijdens het maken van sushi en delen de passie voor koken. Tijdens de zwangerschap van Marijke ontstond hun zoektocht naar juiste voeding...

Voeding rondom zwangerschap
En toen waren we zwanger, nou Marijke dan. Als man doe je maar zo goed en zo kwaad wat je kunt en denkt dat goed is, maar als een echte teamplayer doe je natuurlijk uit solidariteit mee met je vrouw, ook als het op eten aankomt. Het was een geplande zwangerschap, dus we hebben ons erop voor kunnen bereiden.  Zo begon Marijke bijvoorbeeld al met het slikken van foliumzuur en extra vitamine D op het moment dat we hadden besloten dat we graag ouders wilden worden. Natuurlijk bijdehand genoeg om aan de medisch geschoolden te vragen waarom het lichaam dit nodig heeft en gelijk bleek: 'we raden het iedereen aan omdat veel mensen niet gevarieerd genoeg eten en, in het geval van het foliumzuur: veel mensen eten niet genoeg groene bladgroente'. Als er een baby in je lichaam groeit, heb je voldoende gevarieerde bouwstoffen nodig. Zowel voor jezelf, als voor je baby. Eten voor twee is zeker niet nodig, zoals sommige mensen graag geloven. Maar eet vooral waar je zin in hebt, met mate weliswaar, want ook de zwangerschapsdiabetes kwam om de hoek kijken en dan volgt er een heel ander traject dan van tevoren gewenst.



Het zal je niet verbazen dat eten een belangrijk onderdeel in ons leven is: het liefst zelf sushi, pasta en pizza maken en eten, en dat op dezelfde dag. Vanaf het moment dat we zwanger probeerden te worden, begonnen we dus al met nog bewuster leven en de ingrediënten die worden afgeraden weg te laten of te vervangen. Maar wat eet je dan als je zwanger probeert te worden of al bent?

Ik ben zwanger, en ik eet.... 
Je eet eigenlijk niet veel anders dan je normaal zou moeten, maar let op scherpe smaken, rauwe vlees, vis en zuivel. Natuurlijk geen rode wijn door de pastasaus en koffie niet te veel, dus dan maar gewoon weglaten leek ons het makkelijkst. Eigenlijk is het belangrijkste dat je gevarieerd eet en als je eten maakt je handen goed wast (al is dat een goed gebruik ook als je niet zwanger bent natuurlijk). Het gezondst is, ook als je niet zwanger bent, in kleine porties te eten. Vooral als je baby wat groter wordt, gaan alle organen wat omhoog. Je maaginhoud wordt kleiner, dus meestal kun je niet eens een vol bord naar binnen werken. In het begin hebben veel vrouwen last van misselijkheid maar dat bleef ons gelukkig bespaard, en tegen het einde van maagzuur, en vooral het maagzuur was voor mijn vrouw een probleem. In beide gevallen is het 't beste om kleine beetjes te eten. Niet-eten helpt echt niet. Sterker nog, het maakt het erger. En een handige bijkomstigheid: te zoet eten levert absoluut maagzuur op, dus die cupcake 's avonds was éénmalig, dat leer je wel af.

Drink voldoende, totdat..
Veel drinken natuurlijk, en water is het beste. Veel drinken en plassen, want daar valt niet aan te ontkomen, ik heb nog voorgesteld of ze niet gewoon kon blijven zitten op het toilet, wel zo makkelijk, maar dat soort grapjes maak je als man ook maar één keer, want 'als jij toch eens zou weten hoe dit is...'
Er stond altijd een karafje met citroenwater op het aanrecht. Citroen heeft vele voordelen, een paar daarvan zijn: het reinigt je lichaam, verhoogt je metabolisme en is goed voor je immuunsysteem. Nu je veel van je eigen energie weggeeft aan het maken van een baby, kan je soms wel een extra boost gebruiken.  Voor de rest is verse sap of kruidenthee lekker, maar fruitsap is een suikerbom natuurlijk dus liever gewoon fruit zoals de koolhydraatarme aardbei, en geen meloen want de hoeveelheid koolhydraten in meloen is erg hoog. Het dagelijks suikerprikken hield ons goed in toom, en na verloop van tijd let je er vanzelf op wat je eet, en zo hoort het natuurlijk ook (en volgens de diëtiste is dit ook exact de bedoeling van het prikken). De wandeling na het eten bleek aantoonbaar resultaat op te leveren: een suikerwaarde die met twee volle punten daalde na de wandeling kon natuurlijk niet worden genegeerd en dus werd het advies om te gaan wandelen na het eten opgevolgd. Het was ook nog eens lekker weer afgelopen voorjaar dus dat maakte het er een stuk plezieriger op.

Later deze week volgt deel 2 van deze gastblog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten