Boekrecensie - Het gezonde darmen kookboek

'Verbeter je gezondheid in 5 stappen', staat er op de voorkant van dit boek. Een aantrekkelijke opdracht en ik was daardoor direct gemotiveerd om aan de slag te gaan met dit kookboek.
Voorafgaand aan de recepten vond ik zeer uitgebreide - wetenschappelijke - informatie over darmklachten, diverse darmaandoeningen en oorzaken ervan. Pittige kost voor iemand die hier nog nooit mee te maken heeft gehad, maar wel zeer leerzaam. Opvallend vond ik de opmerking dat bepaalde gezondheidsproblemen dus in je darmen kunnen ontstaan, terwijl je zélf geen problemen met je darmen ervaart...

Dat je darmen heel erg belangrijk zijn voor je gezondheid wist ik gelukkig al lang. Sommige mensen schrikken als ze horen dat ik wat aan mijn hart mankeer. 'Oei, en zonder je hart kun je niet', wordt er dan soms gezegd. Ik reageer in dat geval vaak met de opmerking dat wanneer je darmen stoppen met werken, je ook ten dode opgeschreven bent... Je darmen en de darmwerking is net zo van levensbelang als de pompfunctie van je hart!



Omdat ik in het verleden best wat darmproblemen heb gehad en ze nog altijd snel van slag zijn, was ik ook erg benieuwd of ik deze problemen definitief op zou kunnen lossen met behulp van dit kookboek. Al lezend kwam ik erachter dat dit nog niet zo eenvoudig is. Het líjkt in eerste instantie niet zo ingewikkeld om bepaalde producten te bannen uit je voedingspatroon, maar er moet wél wat te eten overblijven natuurlijk. En dat is dan ook direct het probleem. Het bereiden van maaltijden zónder al de voedingsstoffen die je darmen kunnen prikkelen is een arbeidsintensieve zaak. Alles moet namelijk zelfgemaakt worden! Logisch, maar tijdrovend. Daarbij zul je een aantal (voor mij) onbekende producten moeten aanschaffen die je vermoedelijk nog niet in huis hebt.
Er worden overigens ook goede, praktische  tips gegeven om je spijsvertering op een natuurlijke manier te ondersteunen. Tips die wél voor iedereen makkelijk uitvoerbaar zijn en waar ik ook zeker mee aan de slag zal gaan.

De recepten in het boek worden mooi gepresenteerd met prachtige foto's en zien er aantrekkelijk uit. Naast een aantal basisrecepten (bijvoorbeeld bottenbouillon, mayonaise en ghee) vind je in het boek originele recepten voor het ontbijt, de lunch en het avondeten. Ook aan desserts, traktaties en snacks is gedacht, dus er is volop keuze.

Tob je al lang met darmen? Heb je veel buikpijn, diarree of juist verstoppingen? Wil je er in investeren dit te verbeteren? Help je zélf anderen als voedingsdeskundige? Dit boek kan je daar zeker bij helpen!

Informatie:
Titel: Het gezonde darmen kookboek
Auteur: Christine Bailey
ISBN: 9789021562964
Prijs: €20,-
Kosmos Uitgevers

Reacties

  1. Door een zware antibiotica kuur ( die helemaal overbodig bleek) kreeg ik 3 jaar geleden erg veel last van m'n darmen. Alles zat op slot, ik heb alle zuivel en vlees uitgebannen en een haast veganistisch dieet gevolgd, wel at ik vis en eieren. Nu heb ik nergens meer last van en eet weer alles, het lag echt aan die medicijnen. Gek hè dat die zoveel impact op je lichaam hebben en ook zo lang.
    Toen zou ik direct dit boek kopen, maar het blijft toch interessant om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar! Medicijnen kunnen je stofwisseling echt verwoesten. Gelukkig is het overgegaan bij jou! Ik vond de informatie ook interessant al heb ik geen enorme darmklachten. Weten hoe alles werkt blijft leuk en de algemene tips kon ik goed gebruiken!

      Verwijderen

Een reactie posten