Goud van oud: Pindasaus... de saus die alles nóg lekkerder maakt!

Zijn jullie ook zo gek op pindasaus? Heerlijk vind ik het.... Bij de (bloemkool)nasi bijvoorbeeld, of gewoon over een gehaktballetje.
En wat is nou een satéstokje zonder pindasaus?

Graag deel ik met jullie het recept van mijn zelfgemaakte pindasaus!

Ingrediënten:

80-100 gram pindakaas
125 ml water
1 el  ketjap manis
⅛ tl gedroogde rode peper
¼ tl knoflookpoeder
1 tl rijstazijn
10 gram Steviala bronze of Sukrin gold
zout



Bereiding:

Doe de pindakaas en het water samen in een pannetje. Maak het voorzichtig warm en roer het goed door. Als de pindakaas is 'opgelost' voeg je de ketjap, knoflookpoeder, rode peper en 'suiker' toe. Blijf de saus doorroeren totdat deze (vrijwel) kookt. Voeg als laatste de azijn toe.

Als de saus te dik is kun je een scheutje water toevoegen. Houd er rekening mee dat de saus, als hij afkoelt, altijd iets dikker wordt. Maak hem liever aan de dunne kant, dan heb je er ook niet heel veel van nodig.

Tip: Later deze week volgen nog twee bijpassende recepten: De vernieuwde kipsaté met mijn eigen satékruiden én het recept voor mijn bloemkoolnasi met een heerlijk recept om zelf nasikruiden te maken...


Reacties

  1. Dat onderste plaatje ziet er wel erg lekker uit zeg! Ik krijg er zin in.
    Wat een leuk blog heb je toch, elke dag weer variatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer eentje om zeker uit te proberen.

    PS: weet jij of er koolhydraatarm bindmiddel bestaat. Om sausen te binden zonder dat je er eieren voor gebruikt. Ik heb al vanalles gelezen sommigen zeggen bv agar-agar, andere zeggen dan weer dat dit net veel koolhydraten bevat. Ik weet het niet meer. Alvast bedankt, groet Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is johannesbroodpitmeel. Ik heb het toegevoegd aan de lijst met producten.
      Ik gebruik zelf ook arrowroot als bindmiddel, maar dat is niet koolhydraatarm!

      Verwijderen
    2. Dank je wel Martine. Groetjes Veerle

      Verwijderen
  3. Heerlijk die pinda saus, ik haal de pindakaas altijd bij de Eko plaza, die is ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede link naar de 100% pindakaas, zonder toevoegingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. via rijstazijn kom ik op de pagina van AH. Het artikel is niet (meer) aanwezig. Waar kun je rijstazijn halen of waar kan ik het door vervangen?
    Groetjes,
    Yvonne v.d. Kruissen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn verschillende merken. De rijstazijn specifiek voor sushi bevat suiker, die moet je niet nemen. Ik vond deze:
      https://www.orientalwebshop.nl/heng-shun-chinkiang-vinegar-600g

      Verwijderen

Een reactie posten