Goud van oud: Koolhydraatarme crackers

Vandaag krijgt een 'oud' recept weer een prominent plaatsje!

Nu ik iedere dag 2 koolhydraatarme maaltijden gebruik, krijg ik regelmatig de vraag wat ik dan wƩl eet. Deze zelfgebakken crackers bijvoorbeeld!
Onderstaand recept bewijst wel dat deze heel eenvoudig te maken zijn. Deze crackers zijn zeer vezelrijk en zullen dus goed verzadigen!

Ingrediƫnten voor 2 crackers:
3 el gebroken lijnzaad
1 el sesamzaad
1 el gemengde pitten (zonnebloem, pijnboom, pompoen)
3 eetlepels water

Bereiding:
Meng alle ingrediƫnten goed door elkaar. Leg een vel bakpapier op het aanrecht en verdeel het mengsel in tweeƫn op het papier. Smeer nu ieder deel met de achterkant van een lepel zo dun mogelijk uit.

Leg het bakpapier op een glazen plaat of een rooster (magnetronbestendig!) en zet ze in de magnetron.
Bak ze nu op hoog vermogen ongeveer 3 - 4 minuten. De baktijd wisselt per magnetron. De crackers moeten droog en knapperig zijn. Haal ze direct los van het papier (heet!!) en laat ze afkoelen.
Je kunt de crackers ook in een voorverwarmde oven op 180 °C.

Tip: varieer in smaak door bijvoorbeeld wat kaneel, een snuf zout of peper aan het mengsel toe te voegen!

Weetje: Eet lijnzaad altijd met mate. Lijnzaad bevat blauwzuur en niet iedereen verdraagt dit goed. Krijg je buikklachten van ljinzaad? Vermijd het gebruik ervan dan.

Reacties

  1. Hallo Martine,

    Wij gebruiken geen magnetron, zijn er ook een andere manieren?

    Groetjes,

    Menno

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Menno,
      De crackers kunnen ook in oven gebakken worden. Ik vermoed dat het op 180 graden ongeveer 15 minuten duurt om ze droog te bakken.
      De crackers moeten krokant worden.

      Verwijderen
  2. Hoi Martine,
    Wat voor vermogen heeft jou magnetron? Dan weet ik ongeveer hoeveel min. ik nodig heb om jou recept te maken. Ben zo benieuwd hoe dit smaakt. Dankjewel voor het delen van dit recept.

    Gr, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wietske,
    Mijn magnetron kan op maximaal 1000 Watt. Begin met 2,5 en contoleer. Je kunt steeds halve minuut extra doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. koken en bakken in een magnetron?
    een magnetron vernietigd alle structuur in je eten,en maakt al het goede in de voeding nutteloos.....
    wie wil er nu bestraald eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier wordt verschillend over gedacht, en ik ben wel blij met mijn magnetron. Ik begrijp het overigens prima als mensen kiezen om zonder magnetron te koken. Ik zal me daar zelf ook eens meer in verdiepen, bedankt voor je opmerking.
      De crackers kunnen ook prima in de oven worden bereid.

      Verwijderen
  5. Hoi Martine, heb deze crackers al een paar keer gemaakt en ze zijn heerlijk, mis hierdoor mijn boterham helemaal niet. Ik maak ze zelf inderdaad in de oven op 180 graden en 15 minuten en dat werkt prima. Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Martine,
    Heerlijk die crackers, ik strooi ook wel kaasrasp er over voordat ze in de magnetron gaan. Dank je wel voor dit lekkers. Ik mis geen brood. Groetjes, KetoLose

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je de crackers lekker vindt! Ook leuk dat je m'n blog gevonden hebt trouwens ;)
      Ik mis het brood ook helemaal niet. Voordat ik met GOK begon was ik ook al geen broodliefhebber, dat scheelt. Succes!

      Verwijderen
  7. Ik heb vandaag de crackers gemaakt en dacht echt niet dat het zou smaken.Maaar excuses ze zijn heel lekker.Gr Angie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik leuk om te horen Angie! Bedankt dat je het aangedurfd hebt :)

      Verwijderen
  8. Ik ga ze ook eens proberen!! :D Ik heb van die ronde ijzeren vormpjes voor koekjes, dan behoud ik een mooie cirkel :) Hopelijk gaan ze lukken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo martine,

    Ik ben op zoek gegaan naar lekkere lowcarb maaltijden, waardoor ik stuitte op dit recept. Echt overheerlijke crackers! Hierdoor is het veel makkelijker vol houden. Ik heb alleen dat ze erg snel kruimelen en uit elkaar vallen,heb je daar misschien nog een tip voor?

    Groetjes, daphne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daphne,
      Fijn dat je de crackers zo lekker vindt! Wissel je ze wel af met andere crackers? Teveel lijnzaad is niet goed ;)
      Je zou de crackers misschien iets dikker kunnen maken waardoor ze wat minder breekbaar worden? Zelf doe ik altijd een klein schepje 'darmreiniger' door mijn mix (darmreiniger is een mix van psylium- en inuline vezels), dat bindt een beetje.

      Verwijderen
    2. Hoi hoi bedankt dat je het recept deelt ik ga de ingrediƫnten halen..maar waarom doe je er darm reinigen er Door heen? Ga je dan makkelijker naar de wc?

      Verwijderen
    3. Darmreiniger bevat psyllium, een vezel die heel erg goed is voor je darmen. Lees maar eens wat ik erover geschreven heb bij het recept van de vezelkoeken:
      http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2016/04/psyllium-vezelkoeken.html

      Verwijderen
  10. Hoi Martine en @Daphne,

    Wat vinden jullie van geraspte kaas. Dat bindt en is lekker krokant.
    Zo maak ik ze vaak.

    Groetjes en fijne dag,
    KetoLose

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak deze crackers inderdaad ook al een tijdje. Ik voeg er nog een schepje eiwitpoeder aan toe (had ik van iemand die het niet meer gebruikt), en ik vind het veel lekkerder om de zaden eerst in de koffiemolen te malen. Die heb ik speciaal gekocht om zelf meel te kunnen maken van noten en zaden, werkt perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hallo martine,
    wilde je vragen hoeveel khd er in deze crackers zitten per stuk? groetjes arenda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Arenda,
      Eerlijk gezegd heb ik dat nooit berekend. De koolhydraten uit deze crackers zijn niet of nauwelijks verteerbaar, en daarom vind ik het ook niet zo belangrijk. Ik schat dat ze hooguit 2 gram kh per stuk bevatten.

      Verwijderen
    2. 1.7 kh met gruyere en 1.8 met gewone geraspte kaas

      Verwijderen
  13. Ik heb ze net voor het eerst gemaakt en ze zijn heerlijk! Is er een mogelijkheid om meerdere te maken en ze dan te bewaren voor een aantal dagen? Met Hemelvaart hebben wij familiefeesten en er is volgens mij geen magnetron.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sacha,
      Ik ontdek net dat ik je vraag niet beantwoord heb. Sorry daarvoor!
      Je kunt ze prima 1 of 2 dagen van te voren maken en in een goed afgesloten trommel meenemen!

      Verwijderen
  14. Mag je ook elke dag eten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Elke dag eten zou ik niet doen. Teveel lijnzaad is niet goed en daarbij is variatie in voeding juist zo gezond! Afwisselen dus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo martine,
    Hoe lang kan je bewaren?
    Als ik ze bijvoorbeeld naar mijn werk voor de lunch wel meenemen dan heb ik 's ochtends niet zoveel tijd om deze dan te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Wanneer je ze in een luchtdichte trommel bewaart kun je ze prima de avond van te voren maken!

      Verwijderen
  17. Maakt het uit of je gebroken of heel lijnzaad gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan in principe allebei. Het zou kunnen dat de crackers bij heel lijnzaad wat brokkeliger worden. Je kunt lijnzaad in een vijzel ook zelf breken!

      Verwijderen
  18. Hooi!
    Heb net de crackers gemaakt maar ging helemaal brokkelen. Waten uit de oven alleen maar kruimels, viel uit mekaar.
    Heb ik nu te weinig water gebruikt of wat kan ik eraan doen?

    Groetjes paula

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat het mengsel eens 5 minuten staan voordat je het uitsmeert, zodat het vocht in het lijnzaad kan trekken...
      Had je gebroken lijnzaad?

      Verwijderen

Een reactie posten