Buikspek geroosterd in de oven

Bij kookprogramma's zag ik het regelmatig voorbijkomen... Grote stukken gebraden buikspek... om van te watertanden! Toen ik dus onlangs bij de Hanos een stuk zag liggen kon ik er niet voorbijlopen.
Het bakken van buikspek is weinig werk, het kost alleen veel tijd. Maar oh oh oh... wat is dat lekker zeg! Loop er wel met een grote boog omheen als het klaar is, want het is natuurlijk wel érg vet. Geniet met mate dus!
Gelukkig kun je het prima invriezen, bewaren en koud eten, dus het hoeft helemaal niet direct op :-)

Ingrediënten:
1 kg buikspek
1 el azijn
Voor de marinade:
1 el arachide olie
2 el ketjap
2 el ketchup
1 tl gemalen rode peper
2 el honing
2 el babi pangangkruiden (te koop bij de Xenos)
1 el citroensap
1 el sojasaus
Bereiding:
Breng een pan met ruim water en de azijn aan de kook. Laat het vlees 3 minuten koken en haal het uit het water. Dep droog en laat afkoelen.
Snijd in het witte vet van het buikspek een ruitpatroon. Meng de ingrediënten voor de marinade door elkaar en wrijf daar het ingesneden vet mee in. Duw het goed in de sneden. Wrijf ook de onderkant van het vlees een beetje in met de marinade. Laat de marinade 2 uur intrekken, terwijl het vlees afgedekt wordt. Haal het vlees een half uur voordat het in de oven gaat weer uit de koelkast.

Verwarm de oven voor op 220 graden.
Leg het spek met de witte kant naar boven op een rooster en zet dat boven een lekbak. Rooster 20 minuten en draai de oven dan naar 90 graden. Laat het spek twee uur in de oven zacht en gaar worden.

Leg het vlees op een bord en laat rusten. Schraap met een vork de aanbaksels uit de lekbak en doe in een koekenpan met een flinke scheut water. Maak warm. Voeg wat honing, citroensap, ketjap, ketchup en peper toe. Dit moet een beetje op gevoel, gewoon door te proeven. Doe in een kommetje een tl maizena met een bodempje water en roer door elkaar. Bind de saus lepeltje voor lepeltje, zodat hij niet te dik wordt.De olie uit de lekbak gooi je weg.

Tip: Snijd het spek op de snijmachine tot vleeswaren en geniet ervan op een boterham.

Deze variant van het spek is vrij 'kruidig' door de babi-pangang kruiden. De komende periode wil ik dit buikspek nog een keer roosteren, maar dan zoeter en krokanter...

Reacties

  1. Dag!
    Wat een geweldig gerecht! En eigenlijk eenvoudig te maken. Daar ben ik dol op.
    Mooie en goede beschrijving. Sowieso een mooie blog!
    Complimenten!
    Groet!
    Prakkie kookblog
    http://prakkie.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me lekker. Net buikspek bij mijn zwager besteld.heb ook een recept voor thais buikspek....moet gaan kiezen denk ik. Je hoort t nog van me

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thais is ook lekker... Als je die nu doet kun je me daar later het recept van leren :D

      Verwijderen

Een reactie posten