Wat eet je als je te moe bent om te koken?

De vraag boven dit bericht is denk ik heel duidelijk, maar voor sommige gezonde lezers wat vreemd... Te moe om te koken? Dan haal je toch wat!!
Wanneer je gezond wilt eten, zijn hiervoor niet veel mogelijkheden... Uit eten gaan in een goed restaurant is natuurlijk ook leuk, maar lang niet altijd een (betaalbare) optie...

De laatste maanden ben ik door verschillende oorzaken extreem moe, waardoor het me vaak ontbreekt aan de kracht om lang in de keuken te kunnen staan. Ik hoop dat jullie dit op m'n blog nog niet al te erg gemerkt hebben! Gelukkig had ik nog wel een voorraadje in de vriezer, maar die is nu zo langzamerhand ook op.
Hebben jullie goede tips voor mij? En dan niet alleen voor mij natuurlijk, want ik ga die tips weer met jullie delen! Ik neem tenminste aan dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt!
Ik reken op jullie! Klik op 'reacties' onderaan dit bericht en typ hier jouw tip...

Groetjes,
Martine

Reacties

  1. Wat ik nog wel eens maak is pasta met broccoli en champignons. Ingrediënten: broccoli roosjes (vers of voor gemak diepvries van bonduelle), (gesneden) kastanje champignons, penne pasta, geraspte (zoutarme) kaas en kipfilet blokjes (vleeswaren).
    Bak in een hapjespan de champignons met de kipfiletblokjes. Kook in andere pan de pasta en laat in de laatste minuten de broccoli meekoken tot ze beetgaar zijn. Voeg vervolgens de gekookte pasta en broccoli toe in de hapjes pan. Breng op smaak met gemalen zwarte peper en voeg tot slot naar smaak de kaas toe in de pan zodat dat nog een beetje smelt. Voor de mensen die meer zout mogen, het recept kan ook goed met spek blokjes ipv kip. En de geraspte kaas kan ook vervangen worden door huttenkäse.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn tips, koken in fases, dus aardappelen schillen, in water zetten en weer gaan rusten. voorgesneden stampotgroenten kopen, en manlief onder elkaar laten stampen,
    natriumarme groenten uit glas van Hak, met kant en klare aardappelschijfjes erbij, met makkelijk en snel te braden vlees zoals bijv kipfilet en tartaartje In mijn beleving gaat helaas erg moe en culinair doen niet samen, mij lukt dat tenminste niet. Op de dagen dat het niet lukt en manlief het vanwege late werktijden niet kan overnemen, ga ik dus voor snel, voorgesneden, of glas. Helaas heb ik dus geen echte nieuwe en slimme tips voor je, het is een probleem waar ik ook regelmatig tegen aan loop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat Marianne zegt hierboven is een goede tip! Koken in fases.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedenk één of meer gerechten die je dubbel kunt maken op een goede dag en die je dus gemakkelijk genoeg kunt ontdooien als je moe bent.
    Mijn 'strategie' voor dagen waarop alles mis lijkt te gaan en je toch een goed bord gezond eten wilt hebben.

    Dit heb ik bijvoorbeeld bijna altijd in de vriezer:

    Verdura saus, boordevol groenten en supper lekker: http://missfromage.com/2012/10/12/pasta-verdura-foodblogevent-puur-italiaans/

    Tikka masala http://missfromage.com/2012/08/25/tikka-masala/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik moe ben, bak ik gewoon een eitje en iedereen is blij;)
    Sterkte met je moeheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik zo`n moment heb, Zet water op voor de rijst
    een zoete appel schillen en in blokjes snijden
    een ui in dunne reepjes snijden.
    doe de uit roerbakken in wat olie als ze glazig zijn doe de appel in de pan. ff goed roeren tot het iets donkerde wordt is maar een minuut hoor.
    Die hier in 1,5 dl bouillon(ik snij een deel van het blokje)
    wat kruiden zoals Italiaanse kruiden, peper en paprika poeder.
    Doe nu de rijst in het kokende water, en nu laat ik de appel rustig ff sudderen en de rijst kan koken, en ik zit dan die tijd.
    rijst afgieten ff uit laten lekken een mespuntje boter door de rijst roeren, om plakken tegen te gaan. nu kan je het opdienen, lekker rijst met daar op de gebakken appel. en daarover heen geraspte kaas.

    eetsmakelijk knuf

    dit maak ik als ik heel erg moe ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog een goede tip is de braadzak, natuurlijk niet de versie met kant en klaar bijgevoegd véél te zout kruidenmengsel van Maggi, nee gewoon een braadzak (verpakt per 8 stuks bijv van Toppits)oven aanzetten, zak vullen met vlees, of kip, zalm is ook heerlijk, groenten erbij, voor het gemak een zak voorgesneden groenten mix bijv. soms zelf aardappels erbij, een uur in de oven en klaar. Zelf maak ik op deze manier vaak zalm in een witte wijn/knoflook/roomsaus (ja ook de saus komt uit de zak, gewoon wijn en room en knoflook erin)karbonades en aardappels uit de zak, en kip op vele manieren
    Het is even uitproberen, maar kip wordt botermals.
    Op deze site vond ik vast wat recepten:
    http://www.braadzakken.nl/Webwinkel-Page-138492/Recepten.html

    Als je het idee wat vindt heb ik nog wel wat recepten voor je
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, een erg herkenbare vraag. Vaak reageren mensen erg makkelijk. Dan doe je toch gewoon.....
    Maar het is idd soms gewoon lastig. Ik ga de reacties ook nog lezen. Kijken of er voor mij ook een handige tip bij staat!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat zoveel mensen gereageerd hebben op deze vraag! Naast de antwoorden die hier al staan kreeg ik ook reacties via twitter en facebook. Ik zal ze binnenkort allemaal verwerken in een nieuw bericht, waarin ik alle tips opneem!
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tsja, vroeger aten we dan brood en een paar tomaten daarbij voor de groente. Maar omdat mijn man (groot, slank) erg veel eet: 6 boterhammen p.keer, krijgt hij dan teveel zout binnen. Daarom maak ik van de meeste roerbakgerechten een portie extra (meer kan niet, dan loopt m'n hapjespan over vanwege de grote hoeveelheid groenten) en dan hoeft m'n man daarbij nog maar 3 boterhammen te eten; dat gaat net...
    Verder bestellen we om de 2 weken voor hem 3 of 4 natriumbeperkte magnetronmaaltijden bij de Rivas (voldoende groenten maar we selecteren wel de maaltijden met weinig natrium en weinig verzadigde vetten) en voor mij 3 normale maaltijden. Op de dagen dat we naar medisch fitness zijn geweest kunnen we die dan eten. De maaltijden van Rivas (in Gorkum) zijn de enige die wij lekker vinden; helaas hebben zij 't natriumgehalte van de chinese maaltijden drastisch verhoogd: 2 - 3 X zo zout tot ongeveer 1,5 g. zout...! :-( Mijn man kan max. 1 g. zout p. maaltijd hebben; als 't meer is, houdt hij vocht vast.
    Groetjes, Mariah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Mariah,

      Uit je berichtje begrijp ik dat je man 'gewoon' brood eet. Wist je dat er van Becel en Blueband brood op de markt is dat 40% minder zout is, maar wel heel smakelijk? Zelf bak ik, omdat ik zoutloos van de bakker niet lekker vind, al jaren mijn eigen brood. Hiervoor gebruik ik losalt. In losalt is 66% van de natrium vervangen door kalium, en daardoor niet geschikt voor mensen die ook weinig kalium mogen. Ik mag het gelukkig wel, en bespaar hier dagelijks veel natrium mee.
      Op mijn blog vind je diverse recepten hiervoor, zowel voor de BBM als voor brood bakken in de oven.

      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen

Een reactie posten