Ziekenhuiseten

Lunchkeuzes Erasmus MC
Toen ik in de afgelopen periode weer enkele weken in het ziekenhuis in Rotterdam moest doorbrengen, viel het me op als nooit tevoren: wat een ontzettend ongezonde, koolhydraatrijke voeding wordt daar aangeboden!
Je zou denken dat de voeding in een ziekenhuis erop gericht is om mensen beter te maken, maar niets is minder waar.
Groenten bijvoorbeeld zijn nauwelijks verkrijgbaar. Alleen bij de warme maaltijd kon ik groenten bestellen, bij de overige twee maaltijden kon dat niet. Wél kun je bij álle maaltijden kiezen voor suikerrijke papjes en puddinkjes. En bij de 'broodmaaltijden' is er eigenlijk nauwelijks andere keuze dan koolhydraatrijke producten, veelal van witte bloem.

Natuurlijk heb ik direct gevraagd of ik bij de andere maaltijden wat rauwkost kon krijgen, maar dit was helaas niet mogelijk. Na wat uitleg over de vernietigende uitwerking van te veel koolhydraten op mijn lijf kon ik wel af en toe twee eieren bij het ontbijt ontvangen. Ook nadat ik meermalen gevraagd had om bezoek van een diëtiste bleek dit niet mogelijk.
Natuurlijk was ik zo verstandig geweest om zelf koolhydraatarme crackers, noten en wat houdbare kaas mee te nemen, anders was ik in die twee weken echt kilo's aangekomen.
Daarbij nam mijn bezoek regelmatig een salade voor me mee. zodat ik toch de nodige vezels en vitamines binnenkreeg.
Menusuggestie warme maaltijd LUMC

Van een vriendin kreeg ik deze afbeelding van de menusuggestie, die zij ontving toen zij in het ziekenhuis lag afgelopen maand.
Hoezo veel koolhydraten...
Zij kreeg overigens na enig aandringen een diëtiste bij haar bed die wél gezond, eiwitrijk voedsel voor haar kon regelen.

Ik vind het hoog tijd worden dat er eens opnieuw gekeken wordt of het aanbod van de maaltijden in de Nederlandse ziekenhuizen nog wel verantwoord is en van deze tijd is. De kennis over voeding is toegenomen, ga dat toepassen!
De voorbeelden uit deze ziekenhuizen zijn helaas geen uitzondering.

Tips:
- Vraag of er een diëtiste bij je langskomt zodat je je voeding met haar kan bespreken. Zij weten wat er naast het gangbare mogelijk is.
- Neem van thuis eigen producten als crackers en noten mee
- Vraag je bezoek om (voorgesneden) rauwkost mee te nemen. Op die manier heb je dagelijks wat verse rauwkost.
- Is er een koelkast op de afdeling waar je levensmiddelen mag bewaren? Maak er gebruik van! Bewaar jouw spullen in een eigen goed afgesloten (lunch)trommel met je naam erop.

Wanneer jullie andere ervaringen hebben hoor ik dat graag!

Reacties

  1. nou inderdaad ik heb ook laatst weer in het ziekenhuis gelegen en dat viel me ook op. Geen verse groentes en fruit. Geen rauwkost maar wel....cup a soup blegggg... ontbijtkoek...en vreselijke toetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fruit kon ik gelukkig wel bestellen. De soep kwam inderdaad ook allemaal uit pakjes en zakjes. Daar heb ik dus vriendelijk voor bedankt. Ik had mijn eigen bouillonpasta meegenomen!

      Verwijderen
  2. Mijn ziekenhuis opnames dateren alweer even, de laatste is uit 2005 in het Sofia in Rotterdam. Toen was het eten daar echt bagger. Indd, 's morgens en 's avonds brood (zal vast geen volkoren geweest zijn) en tussen de middag vaak (koude) aardappelen en (half bevroren) doperwten zonder jus. Even de uitleg voor de kou: Het werd rondgebracht in een warmwater kar, die hoort aan het stroom te blijven, maar met rondlopen kan dat niet en wij waren de laatste afdeling volgens mij........ Ik heb daar dus weinig gegeten.
    Maargoed, aardappels en doperwten, naast de koolhydraten ook zetmeelrijk wat ook niet heel goed is. Overigens heb ik ook af toe wat variatie gehad, maar altijd koud en smaakloos.
    Ik heb toen ook nog een nachtje in het WKZ doorgebracht, daar is het eten veel smaakvoller en warmer (heet gewoon). Hoe het daar zit met de koolhydraten weet ik niet meer. Tuurlijk de zoete toetjes, die zijn overal :(.
    Maar niet alleen in ziekenhuizen is het zo hoor, ik doe vrijwilligerswerk in een bejaardenhuis en daar is het voedsel ook eigenlijk geen voedsel te noemen.
    Ja, instellingen/organisaties hebben nog veel te leren.
    Groetjes, Michella

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk gaat het ook bij degenen die hier over gaan doordringen dat mensen hier ziek van worden en niet beter.
      Door zelf oplettend en actief te zijn is het op te lossen, maar het is triest dat dat nodig is!

      Verwijderen
  3. er is vooruitgang. ik zie vegetarische producten op de lijst staan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten