07 maart 2018

Nationale week zonder vlees

Je kunt er bijna niet omheen: dit jaar is er voor het eerst een 'nationale week zonder vlees'.
Op de site www.weekzondervlees.nl kun je het volgende lezen: Wanneer je als volwassene één week geen vlees eet, bespaar je: 7 maanden douchewater, 114 kilometer auto rijden, 1 blije kip en 7 maanden werk voor een boom.

Tja, daarmee wordt een enorme carnivoor als ik ben toch even aan het nadenken gezet. Hoewel ik uit eigen ervaring hebt gemerkt dat het eten van meer eiwitten/vetten en minder koolhydraten voor mij gezondheidswinst heeft opgeleverd, wil dat natuurlijk niet zeggen dat het eten van (veel) vlees goed is voor het milieu. Ik zou er dus best eens over willen nadenken of ik óók gezond en koolhydraatbeperkt kan eten als ik mínder vlees zou eten. Wat zou ik kiezen als ik mijn vlees zou laten staan?

De 'vleesvervangers' die ik in de supermarkt aantref zijn naar mijn mening vaak geen gezond alternatief. Ze zitten vaak vol met zetmeel, dextrose, maltodextrine en aroma's. Daarbij zijn ze vaak verre van koolhydraatarm. De meeste vleesvervangers zijn daarom in mijn optiek een 'no go' en ik koop ze dus ook nooit. Dit wil niet zeggen dat ik geen vegetarische maaltijden eet!
De voedingsstoffen die vlees leveren zitten namelijk ook in andere producten uit de natuur, waarmee je vlees dus best regelmatig kunt vervangen. Ik noem er een paar:

- Eieren 
Je kunt er eindeloos mee variëren en ze passen perfect in een koolhydraatbeperkt dieet.
- Peulvruchten
Hoewel deze niet koolhydraatarm zijn, leveren ze wel veel eiwitten en vezels. Je kunt prima een kleine hoeveelheid verwerken in je uurtje.
- Noten, Zaden en Pitten
Ze bevatten veel ijzer en goede vetten en in verhouding weinig koolhydraten.
Wil je afvallen? Neem dan kleine porties noten!
- Paddestoelen
- Algen en wieren
- Kaas
Een van mijn persoonlijke favoriete vleesvervangers. Wees er niet té royaal mee wanneer je wilt afvallen. Kaas blijft tenslotte gemaakt van zuivel én bevat veel vet!

Vegetarische recepten blijven voor mij wel een uitdaging en ik was dan ook erg blij toen ik het kookboek 'Koolhydraatarm, vegetarisch en glutenvrij' ontdekte. In dit boek vind je  meer dan 100 gezonde, heerlijke en stijlvolle vegetarische en koolhydraatarme recepten – van ontbijt tot hoofdgerecht, en zelfs voor desserts en feestelijke hapjes. De recepten zijn ook geschikt voor een glutenvrij dieet.
Ook wanneer je géén vegetariër bent maar gewoon bewuster wilt omgaan met vlees, biedt dit boek veel leuke ideeën en inspiratie. Want wie bedenkt er nu zelf een kokosbouillon,
warme salade van aubergine en gesmolten camembert of een pompoen-eiercurry? Het zijn slechts drie voorbeelden! Een aanrader!

Wat eet jij wanneer je je vlees laat staan?


Informatie:
Titel: Vegetarisch, koolhydraatarm en glutenvrij

ISBN: 9789048311194
Uitgeverij: Veltman Uitgevers
Prijs: €17,50

3 opmerkingen:

  1. Ik moet van mijn diëtiste juist vlees eten. Ik kan makkelijk zonder vlees. Neem ook geen vervanger dan. Als ik een vleesvervanger zou moeten zou ik voor peulvruchten kiezen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb het boek besteld, voor de gok tijd at ik regelmatig zonder vlees. bedankt voor de tip van dit boek Sietske

    BeantwoordenVerwijderen