Boekrecensie - Jongleren met voeding

In dit boek dat werd geschreven door Jaap Seidell en Jutka Halberstadt, wordt antwoord gegeven op een groot aantal vragen over voeding. Geen overbodige luxe in een periode waarin de voedselverwarring bijna compleet is. Het lijkt wel of de verscheuring die ooit in de christelijke kerken heeft plaatsgevonden, nu in 'voedingsland' optreedt. Ieder heeft z'n eigen stroming en waarheden. "Vet is goed, vet is slecht. Vermijd koolhydraten of eet juist alleen goede koolhydraten. Tel vooral calorieën en sport veel, dan komt het wel goed..."

Toen mij werd gevraagd of ik een recensie over dit boek wilde schrijven, was ik dan ook direct geïnteresseerd. De beide auteurs hebben inmiddels meerdere boeken over voeding uitgegeven en ik kende hun namen, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog geen boek van hen gelezen had.
Ik word namelijk nogal verdrietig van boeken waarin 'bekende wetenschappers' tegen beter weten in de mening van de levensmiddelenindustrie blijven propageren.
Voor dit tweetal gaat dit zeker niet op, integendeel zelfs! Blij verrast was ik met de open en eerlijke antwoorden op voedingsvragen waar veel mensen mee zitten.
Vragen die ik ook regelmatig ontvang via de mail of die zelfs aan me worden gesteld op een verjaardag. 😊



Nu ik ruim 6 jaar  mijn voedingsblog heb én ruim 4 jaar op gewicht ben, verwachten  mensen blijkbaar van me dat ik weet hoe het zit met voeding.
Hoewel ik natuurlijk heel veel geleerd heb en best veel weet, is er ook nog heel veel dat ik níet weet!
Dit boek vol met goede vragen over voeding heeft mijn kennis behoorlijk vergroot.




Jaap Seidell en Jutka Halberstadt zijn vooral eerlijk in hun antwoorden. Zij bevestigen dat veel problemen met de gezondheid rechtstreeks voortkomen uit verkeerde voeding. Vooral de bewerkte, suikerrijke voeding is hier debet aan. Helaas is dit precies de voeding die goedkoop is, waar veel reclame voor wordt gemaakt en die zelfs als 'gezond' wordt aangeboden.
Hoewel 'bewuste misleiding' in Nederland niet is toegestaan, is de werkelijkheid anders. Dat dit beleid niet goed wordt uitgevoerd door de overheid, heeft niets met onze gezondheid te maken, maar met de schatkist. Onbegrijpelijk wanneer je je realiseert dat de zorgkosten jaarlijks maar toe blijven nemen.

Om jullie iets meer een indruk te geven van de vragen in het boek, zal ik er een aantal met jullie delen:
- Mag mijn peuter kant-en-klaar eten uit potjes?
- Waarom zijn kinderen zo dol op snoep?
- Waarom krijgen vooral mannen een buikje?
- Kun je beter speltbrood dan tarwebrood eten?
- Moet ik aardappelen mijden?
- Is fruit na de maaltijd onverstandig?

Naast dat het boek volstaat met zinnige informatie en antwoorden waar je in de praktijk wat mee kunt, is het ook makkelijk te lezen. Geen onnodige wetenschappelijke terminologie zodat je op pagina 4 het spoor al bijster bent. Het is leesbaar voor de 'gewone Nederlander' die geen opleiding voedingswetenschappen of levensmiddelentechnologie heeft gedaan. Voor jou en mij dus 😊

Ik vind het een aanrader! Omdat een deel van de vragen ook gaat over voeding voor baby's, peuters, kinderen en tieners, is dit ook een leuk cadeautje voor (jonge) ouders. Want wat geef je nou liever weg dan gezondheid voor kinderen?

Informatie:
Titel: Jongleren met voeding (kleine en grote vragen over een leven lang gezond eten)
Auteurs: Jaap Seidell en Jutka Halberstadt
ISBN: 9789045035901
Uitgeverij: Atlas contact
Prijs: €19,99

Reacties