Boekrecensie - Fermenteren (het meest complete handboek)

Hoewel ik als hobbykok over een flink aantal kooktechnieken beschik, was  zelf fermenteren voor mij helemaal nieuw. Een vriendin van mij vroeg me 'of ik ook groenten fermenteerde'...
Nee dus. Dat bleek een gemiste kans te zijn. Hoewel ik de term 'fermenteren' gelukkig wel kende, wist ik eigenlijk niet precies wat het was en hoe het werkte.
Ik struinde het internet af en vond op de site van het voedingscentrum onderstaande uitleg:

Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Voorbeelden van zulke producten zijn yoghurt, bier en zuurkool.

Bij fermentatie zorgen bacteriën, schimmels of gisten voor het omzetten van stoffen in een product, waardoor de zuurgraad, smaak, geur of uiterlijk verandert. Dit proces noemen we ook wel fermenteren.





In het boek 'Fermenteren - Het meest complete handboek' geschreven door Adam Elabd, werd het gelukkig allemaal precies uitgelegd.
Adam schrijft: 'Wie met succes wil fermenteren, moet enige basiskennis hebben'. Al snel had ik door dat dit inderdaad het geval is. Mijn eerste pot gefermenteerde augurken was dan ook oneetbaar, gewoon omdat ik me niet eerst had verdiept in de basisregels.

Dit boek bracht me vervolgens alle kennis bij die ik nodig had om heerlijke potten gefermenteerde producten te maken. Heel leuk om te doen en ook nog eens erg gezond. De micro-organismen die ontstaan bij fermenteren, zijn namelijk zeer goed voor de gezondheid van onze darmen.

Je kunt het fermenteren net zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Een paar weckpotten, groenten en zout zijn in principe voldoende om te kunnen starten. Natuurlijk kun je met kruiden méér smaak toevoegen. Naast groenten kun je trouwens ook bijvoorbeeld zuivel, peulvruchten en fruit fermenteren. En wat dacht je van een heerlijke kruidenazijn, waterkefir of gemberbier.
Dit boek heeft mij echt enthousiast weten te maken. Het biedt talloze, eenvoudige, originele recepten, dus er is voor elk wat wils. Inmiddels is mijn voorraad weckpotten flink toegenomen.
In de nabije toekomst hoop ik meer tijd te krijgen om allerlei leuke recepten uit te proberen. Zo wil ik graag zelf kim-chi maken, habanero-saus en labneh. Ik hoef me komende winter zeker niet te vervelen!

Zijn jullie ook enthousiast geworden om te gaan fermenteren? Dan kan ik dit boek van harte bij jullie aanbevelen. Met één boek heb je alle informatie in huis om aan de slag te gaan. Ik ben er blij mee!

Informatie:
Titel: Fermenteren
Auteur: Adam Elabd
ISBN: 9789021562704
Uitgeverij: Kosmos uitgevers
Prijs: €22.50

Reacties