NOETS: Broodvervanger, maar dan anders!



Hoewel ik al enkele jaren koolhydraatbeperkt eet, kwam ik pas kortgeleden écht in contact met de broodvervangers van Noets. Ik had de naam eerder gehoord, maar me er nooit echt in verdiept.
Wat een gemiste kans!
Via Facebook raakte ik in gesprek met Noets en werd ik enthousiast over hun producten. Ik wilde graag een aantal producten proberen, en ik kreeg maar liefst 5 broodmixen thuisgestuurd. Wat een luxe!



Op de site las ik 'zonder kneden/rijzen, 100% vol pure ingrediënten!' Dat leek me eerlijk gezegd een ideale combinatie. Het kneden van brood is namelijk een arbeidsintensief karwei, en het feit dat dat niet nodig zou zijn, klonk aantrekkelijk.



De gebruiksaanwijzing op het eerste brood dat ik bakte (Naturel Brood vervanger koolhydraatarm) was eenvoudig. Water, zout en olie (en optioneel een ei) toevoegen en mengen maar. Binnen een minuut zat het brood in de vorm. Daarna moest het een uur bakken.
Gedurende dat uur ging het steeds lekkerder ruiken in huis. Het rook echt naar brood!
Vol verwachting klopte mijn hart toen ik het brood uit de vorm haalde. Het liet héél makkelijk los van de vorm, waardoor het brood mooi heel bleef.
Toen het brood wat was afgekoeld sneed ik er een kapje af. Het is stevig, zwaar brood waar je goed op moet kauwen. Maar de smaak is verrukkelijk en eigenlijk hapt het toch heel makkelijk weg. Na een flinke snee van dit brood zul je urenlang verzadigd zijn, zóveel vezels zitten er in dit brood. En die vezels en verzadiging is wat we willen!




Naast de naturelmix, zijn er diverse andere mixen, zowel hartig als zoet. Het 'Fruitig koolhydraatarme Vezelbroodmix' ruikt naar kerststol en is bij je kerstontbijt een heerlijke vervanging van alle koolhydraatrijke, van witmeel gemaakte broodjes.
Hoewel je zou kunnen stellen dat de 'fruitmixen' gok-oranje zouden zijn vanwege de vruchtjes die erin zitten, eet ik het brood gewoon in een groene maaltijd. De enorme hoeveelheid vezels zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel van dit brood eigenlijk niet stijgt. Veel diabeten gebruiken dit brood probleemloos!
En ook in sommige 'groene' producten zitten soms toch wat ingrediënten van de oranje lijst. Denk aan zetmeel in knakworst, of aan suikers in vleeswaren en dressings.
Dan is een klein beetje fruit denk ik natuurlijker en gezonder!

Ook de hartige broden vind ik heerlijk en veelzijdig. Een sneetje 'gorengbrood' met wat kipfilet en pindasaus vind ik een enorme traktatie. Die is dan natuurlijk wél gok-oranje door de pindasaus, maar ook in mijn koolhydratenuurtje eet ik graag gezonde producten. Jullie toch ook?
Een groot  voordeel vind ik ook dat deze broden van Noets praktisch glutenvrij zijn. (Ze kunnen wel sporen van gluten bevatten!) Veel soorten koolhydraatarm brood bevatten juist véél gluten (tarwe-eiwit), en ook wanneer je niet gluten-intolerant bent, kun je daar veel darmklachten van krijgen.

NOETS heeft naast de broodmixen ook diverse mixen voor cakes. Deze zijn niet koolhydraatarm, maar wel suikervrij en veel voedzamer dan 'gewone cake' die van witmeel is gemaakt.
De cakemixen heb ik nog niet geprobeerd, dus jullie snappen wel wat ik in 2019 ga doen... Als ik jullie was zou ik eens een kijkje nemen op de site van Noets!
De broodvorm die ik zelf gebruikt heb, had een grootte van 22,5/12 cm!

Reacties

  1. Klinkt lekker! Mag ik vragen welke maat bakvorm je hebt gebruikt?
    Groetjes Merula

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, lastige vraag. Een kleine broodvorm, die is net wat breder dan een cakevorm!

      Verwijderen
    2. Martine misschien de afmetingen geven van je broodvorm

      Verwijderen
    3. Mijn broodvorm is 22,5 x 12 cm, niet heel groot dus. Goede tip, ik ga het opnemen in de tekst!

      Verwijderen
  2. mmm dat klink goed. Ik ken de site al een tijdje maar ik vind de prijs nog niet iets om het even uit te proberen. Maar als ik dit lees denk ik toch maar eens gaan doen. ik ben een echte brood eter en wil ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De prijs valt nog wel mee als je nagaat dat je aan 1 flinke snede genoeg hebt, en er ongeveer 12 uit een brood haalt. Het is dan niet veel duurder dan 2 crackers!

      Verwijderen
  3. Ik ken en eet deze variant al jaren en reageer hier als PDS patiënt erg goed op.De variant met fruit durfde ik nooit te bakken omdat ik dacht dat die niet binnen Gok valt maar als Martine het aandurft dan ben ik ook om en ga ik ook die een keer uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag dat je het fruitbrood ook hebt besteld, ik ben benieuwd!

      Verwijderen
    2. Ik hoop dat ik niet het verkeerde heb besteld. Is alles kh arm? Of alleen in uurtje?

      Verwijderen
    3. De koolhydraatbeperkte broden zijn allemaal goed. Lees mijn bericht en volg de links naar de broden waar ik heenlink bij Noets. Niet al hun producten zijn koolhydraatarm!

      Verwijderen
  4. Wij bakken regelmatig zelf brood. Bedankt voor de tip Martine.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de tip Martine. Gisteren meteen besteld en vanochtend het koolhydraatarme vezelbrood gebakken. Supergemakkelijk en heerlijk. Ga zo genieten van mijn lunch met een snee. Goed begin van het nieuwe GOK-jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je ook zo'n fan bent, ik vind het brood ook heerlijk!

      Verwijderen
    2. hoihoi,ik heb ze ook aan geschaft,die met fruit vind ik erg lekker,met nasi iets minder,maar ze vullen heel goed,en smaken heerlijk.

      Verwijderen
    3. De oosterse variant is misschien lekker met pindakaas in je uurtje ;-) Of met roerbakgroenten en pindasaus. Fijn dat ze in de smaak vallen!

      Verwijderen

Een reactie posten