Goud van oud: Gehaktballetjes met verse kruiden


Gehaktballetjes... Eigenlijk ken ik niemand die daar níet van houdt... Nou ja, een paar vegetariërs dan misschien. Maar bij veel mensen is dit Hollandse balletje erg geliefd.

Paneermeel gebruik ik al heel lang niet meer in mijn gehaktballen. Afhankelijk van wat er in huis is, bind ik mijn gehaktmengsel met zemelen, zaden, psylliumvezels of gemalen vezelcrackers. Allemaal koolhydraatarm, en je proeft het verschil echt niet. In deze bal ging lijnzaad.



Gehaktballetjes zijn zeer geschikt om mee te nemen naar je werk of naar school. Op een warme dag kun je de balletjes bevroren in je tas stoppen, rond lunchtijd zijn ze dan ontdooid. Natuurlijk misstaan deze balletjes ook niet bij een zomerse picknick...

Gehaktballetjes met verse kruiden

Ingrediënten voor 12 balletjes:

500 gram rundergehakt
5-6 el verse kruiden naar keuze
1 teen knoflook
1 el lijnzaad
1 groot ei
¼ tl tabasco
¼ tl nootmuskaat
¾ tl paprikapoeder
¼ tl tl zout
peper
2 el olijfolie

Bereiding:

Snipper de knoflook of gebruik de knoflookpers.
Breek het ei. Doe het lijnzaad, verse kruiden, tabasco, knoflook en specerijen, peper en zout erbij. Roer even door tot een papje. Voeg nu het gehakt toe en en kneed dit kort door. Rol er 12 balletjes van.
Verhit de olie in een koekenpan en braad de balletjes in ongeveer 10-12 minuten rondom bruin en gaar.
Ze zijn zowel koud als warm lekker!

Tip: Experimenteer met de kruiden die jij in huis hebt. In de balletjes op de foto gebruikte ik een mix van Italiaanse kruiden: oregano, rozemarijn, salie en tijm




Miljoenen artikelen

Reacties

  1. Wat lekker zeg ik heb het vanmorgen gemaakt en het gehakt bleef wat plakkerig. Ik heb er 3 eetlepels psyliumvezels bij gedaan. Zo kon ik er makkelijker balletjes van draaien voor in de soep en ik heb een snoep paprikaatje heel klein gesneden en er door gedaan. Ook even een bal gehakt van gedraaid en gebraden. Manlief en zoonlief hebben ook geproefd en die zeiden jeetje wat een lekkere smaak zeg. Ik deed het tot voor kort altijd nog met pakjes en zakjes kruiden. Dit is het ideale recept. Hartstikke lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Thea!
      Per soort gehakt wisselt het vetgehalte, en daarmee ook de plakkerigheid. Slim opgelost met de vezels! Je merkt zelf al dat je lekker kunt variëren met dit recept. Een uitje fijn snipperen en erdoor doen is ook heerlijk!

      Verwijderen
  2. Heerlijke balletjes! ik heb een beetje lijnzaad erbij gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten