Boekrecensie: Natasha bakt (zonder suiker en tarwe)

Er verschijnen dit voorjaar een aantal leuke kookboeken, en dit boek is daar zeker één van. Natascha van der Stelt bracht in 2017 haar eerste boek 'Bakken met haver' uit en komt nu dus met deel 2: 'Natascha bakt'.



Bakken is mede dankzij 'Heel Holland bakt' weer helemaal hip. Maar oh, wat griezel ik soms van de enorme hoeveelheden witte bloem en suiker die in de baksels worden gebruikt...

Wat gaaf dus dat er nu ook een boek uitkomt met goede alternatieven voor al deze gruwelijk ongezonde zoete baksels!
Net als boek 1 is ook dit bakboek weer prachtig geworden. De foto's bij de recepten trekken direct de aandacht en zorgen ervoor dat je aan de slag wilt gaan met de recepten.



De recepten zijn ingedeeld aan de hand van thema's zoals koek, gebak en brood. Ik vind het heel leuk dat er ook een hoofdstuk 'hartig' in staat!

De recepten zijn allemaal vrij van suiker en tarwe. Wel worden er natuurlijke suikers gebruikt in bijvoorbeeld fruit en kokos. Ik ben erg blij dat ik bij de ingrediënten geen 'honing' of 'kokosbloesemsuiker' zie staan. Het effect van suikervrij is dan voor mij nihil. Er worden dan gewoon suikervervangers gebruikt! Natuurlijk bevat fruit ook suiker, maar met beperkte hoeveelheden ervaar ik dat wel als iets dat in gezonde voeding thuis kan horen.

Haver is niet koolhydraatarm en de recepten zijn dat dus ook niet. Wél zijn alle recepten zeer geschikt voor een goed gok-koolhydratenuur in balans.
Wanneer je zelf glutenvrije havermout vermaalt, krijg je glutenvrij havermeel. Veel baksels zijn dus ook heel geschikt voor mensen die graag glutenvrij eten.

Ik vind dit boek een aanrader voor iedere thuiskok die dol is op bakken maar ook graag gezonde recepten wil maken. Omdat ik ter illustratie bij deze recensie graag een foto wilde plaatsen, moest ik een recept uitzoeken om te maken. Dat viel nog niet mee... De Belgische kaaswafels lachten me tegemoet, maar ook de bananennotencake deed me het water in de mond lopen...
Tenslotte koos ik voor de notenkoek uit de koekenpan. De andere recepten gaan ongetwijfeld volgen!


Informatie:
Titel: Natascha bakt (zonder suiker en tarwe)
Auteur: Natascha van der Stelt
ISBN: 9789492086990
Uitgeverij: Uitgeverij Orlando
Prijs: €22,50

Reacties