Pompoensoep

Op de grens van Ermelo en Harderwijk hebben we 'Bertie's Fruitstalletje'. Per seizoen vind je hier wisselende producten, maar vooral in het najaar is dit stalletje bekend om de enorme hoeveelheid pompoenen die hier word verkocht. De meest uiteenlopende soorten en maten, echt een lust voor het oog.
Toch kook ik bijna nooit met pompoen... Bij pompoen denk ik ook aan Halloween, en dat vind ik een verschrikkelijk 'feest'. Maar dat is niet de reden dat ik zo weinig pompoen eet. Het 'slachten' van zo'n pompoen vind ik iedere keer weer een crime. Ondanks alle hulpmiddelen en foefjes, pak ik voor het gemak toch vaak een ander soort groente. Tot ik onlangs ineens tóch weer een pompoen kocht en daarvan een heerlijk soepje maakte.
AH verkoopt tegenwoordig ook zakken met verse blokjes pompoen en zakjes diepvriespompoen. Volgend seizoen ga ik dát maar eens proberen. Wél genieten maar géén pompoen-workout!










Ingrediënten voor 4 personen:

1 middelgrote pompoen
2 el olijfolie
peper en zout
1 tl kurkuma
750 ml groentebouillon
1 middelgrote ui
1 kleine winterwortel
3 teentjes knoflook
1 tl sukrin gold (kh-arme bruine basterdsuiker)
4 tl slagroom





Bereiding:

Snijd de pompoen in vier stukken en verwijder de pitten. Leg de kwarten op een bakplaat, besprenkel ze met een eetlepel olijfolie, wat peper en zout en de kurkuma.
Bak de pompoen 40 minuten op 180 graden in een voorverwarmde oven. Laat de pompoen afkoelen.

Verwijder het zachte vruchtvlees van de schil. Het is niet erg als er wat kleine stukjes schil meegaan, maar alle schil erin vind ik persoonlijk niet zo lekker. Ik hield ongeveer 600 gram geroosterd vruchtvlees over.

Maak de knoflook, ui en winterwortel schoon en snijd ze allemaal in kleine stukjes. Verhit in een pan de andere eetlepel olijfolie en bak ze ongeveer 5 minuten met peper en zout. Voeg nu de pompoen en de bouillon toe. Laat het geheel nog 30 minuten zachtjes koken.
Pureer met een staafmixer de soep tot een glad geheel. Voeg zo nodig wat extra kokend water toe om de soep de goede dikte te geven, en breng de soep als laatste op smaak met extra zout of wat extra sukrin gold. Schenk voordat je de soep serveert een lepeltje room bovenin de soep.



KokenKoken

Reacties

  1. Wanneer je vd orange pompoen (hokkaido) soep maakt hoef je hem niet te schillen. Door het koken wordt de schil boterzacht en kan de soep makkelijk gepureerd worden. Dit scheelt een klus en de voedingstoffen blijven behouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich heb je daar gelijk in hoor
      ! Ik vind alleen de smaak toch wat zachter zónder de schil... De schil wordt wel zacht maar smaakt wel wat anders dan het vruchtvlees.

      Verwijderen
  2. Dat kan. Wanneer ik de pompoen in de oven laat garen dan schil ik hem wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten