Zoete schotsen met noten of pinda's

Met gesmolten suiker kun je hele kunstzinnige dingen maken. Ik kijk vaak met verbazing naar dit 'suikerwerk', echt heel knap! Knapperige suiker heeft ook iets aantrekkelijks vind ik. Maar omdat ik het maar met mate wil eten, ging ik aan de slag met het smelten van erythritol. Leuk om te doen en een lekker resultaat!


Ingrediënten:

60 gram Erythritol
75 gram gemengde gezouten noten of pinda's
1 el slagroom





Bereiding:

Leg een stuk bakpapier op een houten snijplank op je aanrecht. Verdeel de pinda's over het vel, ze moeten redelijk dicht tegen elkaar aan liggen.
Verhit de sukrin in een kleine koekenpan totdat deze heet is. Pas op, deze 'suiker' is nu net zo heet als gewone suiker, blijf er dus vanaf met je vingers!
Zet de pan uit en giet de eetlepel room in de hete suiker. Beweeg de pan, de massa gaat schuimen!
Giet de hete massa over de pinda's/noten en probeer zo min mogelijk randen buiten de pinda's te maken.
Hoe meer mengsel over de pinda's, hoe steviger de schotsen zullen worden.
Laat het een half uur afkoelen op het aanrecht en schuif het vel dan met plank en al in je koelkast. Laat het daar nog minimaal 2 uur hard worden. Als je zónder plank het vel oppakt komen er al scheuren in de suikerlaag en dat is jammer.
Als de 'suiker' goed hard is, kun je voorzichtig schotsen afbreken van het geheel.

Bewaar de schotsen in de koelkast!

Het is wellicht even oefenen, de eerste keer zal er best wat afbrokkelen van de suiker. Maar deze 'mislukte stukjes' zijn echt geweldig lekker in de yoghurt. Niet wegdoen dus!

Ik vind de schotsen zelf met pinda's het lekkerste. Omdat je er toch maar weinig van eet, kun je zo'n schots dus ook best als gok-groen tussendoortje nemen. Wil je er méér van kunnen nemen, kies dan voor gok-groene noten!


Reacties

  1. Hoi Martine, kan ik ipv Sukrin ook Candarel Green Crunchy gebruiken? Dat is zoetstof in suikerkorrels. Alvast bedankt, (ook) Martine

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten