Romig citroenijs

Het belooft weer een zonnig weekend te worden... Op zomerse dagen blijft ijs voor mij wel een verleiding. Hoewel ik best kieskeurig ben op het gebied van ijs, kun je me voor écht Italiaans ijs wakker maken... Héérlijk!
In gewoon ijs zit redelijk veel suiker, en ik eet het dus maar bij hoge uitzondering. Wel koop ik regelmatig de potten OPPO-ijs bij AH. Maar ook dat ijs is gok-oranje... Een ijsje eet ik het liefst tussendoor, dus ik ging op zoek naar een recept voor koolhydraatarm ijs. Het resultaat was verrassend én verfrissend!
Om dit ijs te maken moet je eerst de lemon curd maken 😉

Ingrediënten:

100 gram mascarpone
80 gram zelfgemaakte koolhydraatarme lemon curd
45 gram Erythritol poedersuiker
200 gram slagroom



Bereiding:

Klop met een (elektrische) garde de mascarpone, lemon curd en het poedersuiker tot een lobbig mengsel. Klop in een andere kom de slagroom stijf. Schep de slagroom nu door het mengsel met de mascarpone en mix het geheel goed. Gebruik eventueel nog even de mixer, maar mix het niet té lang door.
Schep het mengsel in een diepvriesbak en zet het in de vriezer. Roer na een half uur, een uur en anderhalf uur het mengsel kort door met een vork om ijskristallen te voorkomen.


Wanneer je mooie bolletjes wilt serveren, is het slim om het ijs in bolletjes in te vriezen en er dus bollen van  te maken vóórdat het helemaal bevroren is!

Serveer het ijs met een klodder lemon curd en slagroom.



Reacties