Stoofgerecht van vleesribben en spitskool


Sinds corona zijn intrede deed in ons land, ben ik extra voorzichtig met het bezoeken van winkels. Zeker kleine winkels waar het snel 'vol' is, probeer ik te vermijden.
Ik was dan ook heel blij toen ik www.deslagerthuis.nl ontdekte. Een plaatselijke slager die aan huis bezorgt én zelfs meedenkt over mijn producten die minder zout mogen zijn. Geweldig dat er nog zulke vakmensen zijn!
Regelmatig krijg ik dus nu 'de slager thuis' om mijn vleesvoorraad aan te vullen. De laatste keer bestelde ik vleesribben... Ik besloot ze te stoven en het resultaat was boven verwachting... Het was zó lekker, dat ik het recept met jullie wil delen... 
Waarschijnlijk moet je op zoek naar een goede slager om deze vleesribben te kopen. Woon je in de omgeving van Harderwijk? Dan komt mijn slager ook bij jou thuis!



Ingrediënten voor 2 personen:

1 of 2 vleesribben 
40 gram boter
1,5 tl citroengras
1,5 tl gember
75 gram gesnipperde rode ui
± 250 ml water
1 tl sojasaus
peper en zout
400 gram spitskool

Bereiding:
Maak de ribben goed droog en bestrooi ze royaal met peper en zout. Afhankelijk van hoeveel vlees je wilt eten kun je kiezen voor 1 of 2 ribben. Zelf eet ik er geen koolhydraten bij en een stukje extra vlees in dan lekker. Vlees dat overblijft is later ook koud nog heel lekker!
Verhit de boter in een braadpan en leg de ribben in de pan als de boter heet is. Braad ze in ongeveer 5-7 minuten aan beide kanten goudbruin.
Leg de ribben daarna even op een bord. Doe de gesnipperde ui in de pan met het citroengras en de gember. Bak dit ongeveer 2 minuten tot de ui glazig wordt. Leg nu de ribben weer terug in de pan en schenk het water en sojasaus erbij. Zet het vuur laag en laat het ongeveer 1,5 uur zachtjes pruttelen. 
Controleer regelmatig of er voldoende vocht in de pan zit. De ribben moeten deels onder het vocht staan. Keer de ribben regelmatig.


Haal als het vlees zacht en gaar is de ribben uit de pan. Doe de spitskool in het vocht in de pan en stoof deze een aantal minuten in het achtergebleven vocht tot de spitskool zacht is. Voeg naar smaak wat extra water of bouillon toe. Wanneer je er géén rijst of aardappels bij eet, kun je het beter niet te nat maken. Bepaal zelf hoe knapperig of zacht je de kool lekker vindt!

Snijd het vlees van de botten en verdeel het over de gestoofde spitskool. Smullen maar!




Reacties