Eendenborstfilet op bloemkoolpuree

Onlangs bestelde ik in de aanbieding bij mijn slager een eendenborstfilet. Ik maakte er bloemkoopuree bij en het was echt waanzinnig lekker. Hoewel ik het niet speciaal voor mijn blog maakte, wil ik het recept toch graag met jullie delen.
Dit supereenvoudige gerecht staat hier Kerstavond wéér op het menu 😋


Ingrediënten voor 1 persoon:

1 eendenborstfilet
400 gram verse bloemkool
peper en zout

Bereiding:

Snijd het vet op de eendenborst kruislings in. Zorg dat je alleen in het vet snijdt en niet in het vlees. Bestrooi beide kanten met wat peper en zout.
Leg de eend op de vetkant in een hete koekenpan en bak hem ongeveer 10 minuten tot het vet gesmolten is en er een krokant korst op de onderkant is gekomen. Draai de eend nu om en bak hem nog 3 minuten op de andere
kant. Leg de eendenborst op een bord en laat hem minimaal 5 tot 10 minuten rusten.

Kook tijdens het bakken van het vlees de bloemkoolroosjes totdat deze gaar zijn. Giet de bloemkool af en maal het met de staafmixer tot een puree. Voeg aan deze puree royaal peper en zout toe, samen met 2 eetlepels van het vet dat van de eend af kwam. Als de puree te dun is, kun je hem nog even terugplaatsen op het vuur. Blijf goed roeren, zodat het niet aanbakt!

Schep de puree op een bord en leg de eendenborst erop. Smullen maar!



Kerst 2020Kerst 2020

Reacties