Basis-gehaktballen uit de airfryer

Hoewel ik dól ben op gehaktballen, vind ik het lastig om zelf goede grote gehaktballen te maken. De kleine snackballetjes gaan prima, maar die echte ouderwetse sappige ballen zoals mijn moeder kan maken... dat kan ik dus niet. Eerlijk gezegd ben ik ook opgehouden om het te proberen. 😂
Vandaag kreeg ik ineens het idee om grote gehaktballen in de airfryer te maken. Kleine balletjes doe ik daar ook in, dus waarom geen grote. 
Nou nou, dat had ik dus een paar jaar eerder moeten doen! Wat een uitvinding! Mijn ballen waren in een kwartier klaar, mooi rond en stevig en er was er geen eentje uit elkaar gevallen. Superballen!

En dat zónder dat er paneermeel, een witte boterham of beschuit in zat. Daar zal mijn moeder blij mee zijn, hoeft ze niet meer voor mij aan de slag ;-)

Bijkomend voordeel is dat er geen boter of olie meer nodig is om de ballen aan te braden. Nu ik weer wat zuiniger ben met het innemen van vetten, is dat voor mij een voordeel. Gehakt bevat genoeg vet van zichzelf!




Ingrediënten voor 8 ballen:

800 gram rundergehakt (eventueel mager)
1 groot ei
1 el gehaktkruiden
2 tl paprikapoeder
10 gram tarwezemelen
zout

Na 8 minuten bakken



Bereiding:

Kneed de ingrediënten goed door elkaar en maak 8 mooie ronde ballen. Leg de gehaktballen in het mandje van de airfryer. Bak ze 8 minuten op 200 °C. Keer de ballen om en bak ze vervolgens nog 7 minuten op 150 °C. En klaar ben je!



ModeMode

Reacties