Vleeswaren: Varkenshaas

Nu ik vanwege mijn hartafwijking weer iets méér moet letten op mijn zoutinname, is het kopen van 'gewone' vleeswaren ineens bijna niet meer mogelijk. Vrijwel alle vleeswaren zijn (enorm) zout. Gelukkig heb ik een geweldig aardig slager die speciaal voor mij vleeswaren wil maken zónder zout. Toch is ook dan de keuze nog wel beperkt, omdat veel vleeswaren gewoonweg niet gemaakt kunnen worden zónder dat zout.
Ik ben daarom altijd nog op zoek naar alternatieve vleeswaren die ik zelf kan maken. Veelal zijn dat grote stukken vers vlees die ik dan zelf braad en daarna in dunne plakken snijd op mijn elektrische snijmachine.



Afgelopen week viel mijn oog op een varkenshaasje. Niet echt een groot stuk vlees, maar wel een mooi model om plakjes van te snijden. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Soms moet je klein denken en niet groot. 😃
Ik kocht het varkenshaasje en sneed het smalle deel eraf (dat werden de fakkels!) tot ik een mooi stuk varkenshaas overhad. Dit braadde ik vervolgens in een koekenpan. Zowel koud als warm een prima alternatief voor kant en klare vleeswaren!

Ingrediënten voor 1 ons vleeswaren:

100 gram varkenshaas
5-10 gram boter
Peper en zout

Bereiding:

Verhit de boter in een kleine koekenpan. Bestrooi de varkenshaas royaal met peper en desgewenst (dieet)zout en bak hem rondom mooi bruin, op elke kant ongeveer 2 minuten. Een varkenshaasje mag van binnen nog licht rosé zijn. Laat de varkenshaas goed afkoelen voordat je hem in plakken snijdt, omdat er anders nog vleessappen uit het vlees lopen en dat is jammer. Het vlees wordt dan droger.
Op de foto kun je goed zien dat ik hem net een beetje te snel heb aangesneden 😉




We Mogen weer 2021We Mogen weer 2021

Reacties

  1. goed idee zeg maar zal het zout wel weglaten, omdat ik geen toegevoegd zout gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer je gewoon gezond bent, is het juist verstandig om wél zout te eten. Zeker als je ook nog koolhydraatbeperkt eet, kun je anders een tekort krijgen. Je krijgt dan lichamelijke klachten als hoofdpijn en duizeligheid.

      Verwijderen

Een reactie posten