Tartaarburgers

Hamburgers worden gewoonlijk gemaakt van een combinatie van runder- en varkensgehakt. Beefburgers worden natuurlijk gemaakt van alleen beef, rundvlees dus. Deze tartaarburgers maakte ik van rundertartaar, een mager soort rundergehakt. De hoeveelheid vet die je in tartaart aantreft, wisselt per slager en per supermarkt. Het hangt er maar net vanaf welk deel van het rund tot gehakt wordt vermalen. Ik gebruikte voor deze burgers tartaar met 5% vet. Door het kleine beetje vet worden ze niet té droog. Burgers met nog minder vet zullen namelijk snel droog worden...

Ik gebruikte in de burgers hamburgerkruiden zonder zout van Van Beekum Specerijen. Je kunt ook zelf een kruidenmengsel maken of gehaktkruiden gebruiken. Deze burgers lenen zich er juist uitstekend voor om lekker te experimenteren met kruiden en specerijen!

Ingrediënten voor 5 burgers:

600 gram tartaar
1 ei
5 gram tarwezemelen
2 tl milde mosterd
1 tl ketjap asin
2 el hamburgerkruiden
½ tl zout

Extra:
Olijfolie


Bereiding:

Meng de ingrediënten in een kom en maak vijf porties van ongeveer 140 gram. Je kunt de burgers met de hand vormen, maar ook een hamburgerpers gebruiken. Bestrijk of bestuif de burgers heel licht met olie.
Bak de burgers in een grillpan, op de BBQ of in een contactgrill. Ik gebruikte mijn nieuwe Tefal Optigrill, en daarin waren de burgers in 3 minuten klaar. In een pan en op de BBQ zal het wat langer duren, omdat de burgers dan halverwege gedraaid moeten worden.


Ik gebruik deze hamburgerpers:

Reacties