Speculaastaartjes

Op 4 november - gisteren dus - vierde ik mijn vijftigste verjaardag. Het was een enorm bijzondere dag met veel emoties. Toen vlak na mijn geboorte een hartafwijking werd geconstateerd, werd aan mijn ouders verteld dat ik vermoedelijk niet ouder zou worden dan een jaar of 6. Gelukkig stonden de medische ontwikkelingen niet stil, en iedere keer wanneer we denken dat er nu écht niets meer gedaan kan worden, komt er tóch weer een oplossing. En nu werd ik dus 50!



Bij een verjaardag of jubileum hoort taart, en daar heb ik gisteren dan ook lekker van gegeten. Dat doe ik bijna nooit, maar bij deze gelegenheid maakte ik graag een uitzondering. Met andere feestdagen geef ik vaak de voorkeur aan een koolhydraatarm taartje, die zijn namelijk óók lekker en beïnvloeden je bloedsuikerspiegel niet. Natuurlijk bevatten koolhydraatarme gebakjes vaak veel vet, dus ik doe het maar af en toe. Koolhydraatarm of niet, een gebakje hoort iets bijzonders te blijven!



Onderstaande gebakjes bedacht ik vast voor jullie voor het weekend van Sinterklaas. Hopelijk helpt het om van de taaitaai en marsepein af te kunnen blijven!



Ingrediënten voor 8 stuks:


Voor de bodem:
50 gram amandelmeel
50 gram roomkaas
20 gram erythritol
1 ei
½ tl speculaaskruiden
Snufje zout

Voor de topping:
100 gram roomkaas
200 ml slagroom
10 druppels stevia
½ tl speculaaskruiden

Extra speculaaskruiden om te bestuiven



Bereiding:

Breek het ei boven een kom. Mix met een handmixer het ei tot een schuimige massa. Voeg  de overige ingrediënten voor de bodem toe.
Bekleed de bodem van een brownievorm met bakpapier en verdeel het beslag voor de bodem erover. Maak het zo glad mogelijk en bak de bodem 15 minuten op 175  graden. Laat hem afkoelen in de vorm.

Schep de bodem met een grote spatel voorzicht uit de vorm en leg hem omgekeerd op een snijplank. Maak heel voorzichtig het bakpapier los van de bodem. Je hoeft hem niet opnieuw te draaien.

Mix met de (schoongemaakte) mixer de slagroom, stevia en roomkaas door elkaar. Spatel er op het laatst de speculaaskruiden doorheen.
Schep het slagroommengsel op de bodem en verdeel het netjes. Snijd de taart in 8 stukjes en bestuif ze met speculaaskruiden.

Een dubbel feestje wordt het als je 2 taartjes op elkaar stapelt en je zo een speculaastompoes maakt! Het taartje bevat dan wel een flinke portie vetten, dus eet hem in dat geval liever als maaltijd.



Sint 2021Sint 2021

Reacties

Een reactie posten