Koolhydraatarme sushi met broccolirijst en kip

Hoewel ik al jaren koolhydraatbeperkt eet, zijn er toch wat gerechten die ik maar met moeite uit mijn voedingspatroon weg kan laten. Sushi is daar één van. Voor sushi kun je me echt wakker maken, ik ben er gék op!
Omdat we bij Grip op Koolhydraten het 'koolhydratenuur' kennen, eet ik af en toe in dat uurtje een bescheiden portie sushi. Maar omdat ik graag váák sushi wil eten, bedacht ik voor mezelf ook een paar lekkere koolhydraatarme varianten die een prima vervanging zijn. In het boek Grip op Koolhydraten Snel & Simpel vind je een recept met bloemkoolrijst. Vandaag deel ik een recept met broccolirijst. 


Ingrediënten voor 1 persoon:

100 gram (gare) broccolirijst
100 gram kiprollade of (gerookte) kipfilet
1 el mayonaise
1/8 tl wasabipasta
2 vellen nori





Bereiding:

Meng de mayonaise en wasabi goed door elkaar en roer het daarna door de (afgekoelde!) broccolirijst.
Leg een norivel op een sushimatje en verdeel de helft van de rijst over ongeveer de onderste helft van het norivel (zie foto). Laat een klein stukje van de onderkant leeg. Verdeel nu de helft van de plakken kipfilet over de rijst. Rol het vel zo strak mogelijk op. Strijk met je vinger wat water op het uiteinde van het norivel, zodat het goed dicht  blijft plakken. Leg de rol op een snijdplank en snijd hem met een scherp mes in dikke plakken. 
Herhaal alles met de andere helft van de ingrediënten. Serveer de sushi met sojasaus.
Dit is best even lastig, oefening baart kunst zullen we maar zeggen! 




Reacties