Spareribs uit eigen keuken

Het eten van spareribs is voor sommige mensen bijna een sport geworden. In een steakhouse kun je vaak 'onbeperkt spareribs' eten. Waarom is dat nou nooit met biefstuk, denk ik dan...
Zelf houd ik ook best van spareribs, maar in een restaurant vind ik het een enorm geknoei. De spareribs met mes en vork eten vind ik niet prettig, maar dat kluiven en van oor tot oor onder de marinade zitten ook niet...
Ik maak dus liever thuis mijn spareribs, en kluif er heerlijk op los als er geen vreemde ogen meekijken 😉


Ingrediënten voor 2 personen:

± 700 gram spareribs

In het water:
3 el ketjap
1 tl sambal
1 tl zout

Marinade:
½ tl zout
2 el grillkruiden
1 el gerookte paprika
3-4 el olijfolie
2 el Steviala ery bronze
1 el Sojasaus

Bereiding:

Leg de spareribs in een wijde pan en zet ze nét onder water. Voeg aan het water de ketjap, sambal en het zout toe. Breng het water aan de kook en laat de spareribs 30 minuten koken op een heel laag pitje. Het hoeft niet echt te koken, het water moet tegen de kook aan blijven.
Haal de spareribs daarna uit de pan en laat ze op een bord goed drogen.

Maak een marinade van de olijfolie, de kruiden en de 'suiker'. Bestrijk met de helft van de marinade de bolle kant van de spareribs en laat dit minimaal 2 uur intrekken. Zet de spareribs in die periode afgedekt in de koelkast.
Haal de spareribs een half uur van te voren uit de koelkast en verwarm de oven voor op 160 graden.
Bestrijk de spareribs opnieuw met wat marinade voordat ze de oven ingaan. Bak de spareribs 60 minuten en bestrijk ze het liefst ieder kwartier met de marinade, totdat deze op is.
Als de marinade té dik is, kun je wat extra olie toevoegen. Persoonlijk vind ik de marinade ook erg lekker!
Serveer bij de spareribs bijvoorbeeld een koolsalade..

Ik wens je onbeperkt kluifplezier!



Zomer 2020Zomer 2020

Reacties