Boekrecensie: Keto-dieet Het 4-wekenplan

Al eerder schreef ik een recensie over het 'complete keto-dieetboek' van Jane Faerber. Inmiddels heeft ze opnieuw een prachtig en uitnodigend boek geschreven. Hierin vind je naast nieuwe recepten ook een vierwekenplan om je vetverbranding te stimuleren.



Met deze mooie combinatie van weekmenu’s en recepten kun je direct aan de slag. Je hoeft dus niet nóg een boek aan te schaffen om het vierwekenplan uit te kunnen voeren.
Ook wordt duidelijk uitgelegd dat je niet klakkeloos de menu's hoeft te volgen, maar dat je rekening moet houden met jouw manier van leven en jouw verbranding. Bij minder trek eet je minder, bij minder beweging eet je ook wat minder. Ik vind dat een mooie aanvulling, omdat keto-recepten vaak véél vetten bevatten en niet iedereen heeft die nodig. 

In het boek worden drie basisregels genoemd:
1. Eet weinig koolhydraten
2. Eet voldoende proteïnen
3. Eet vet voor een voldaan gevoel

Er wordt uitgelegd dat het bij keto VOORAL gaat om het eten van weinig koolhydraten. Het gaat dus niet om het eten van VEEL vet. Ik vond het 'theorie-gedeelte' van het boek goed leesbaar en heel duidelijk. 

De foto's bij de recepten zijn uitnodigend en ik zag diverse recepten waarmee ik direct aan de slag wilde gaan. Aan de meeste vlees- en visgerechten is in dit boek een flinke portie groenten opgenomen. Waar dat minder is, kun je er natuurlijk zelf nog wat aan toevoegen.

KETO en GOK zijn toch verschillende manieren van eten?
Wellicht stel je jezelf deze vraag als je de titel van het boek leest. Het antwoord is 'ja'. Keto en gok zijn inderdaad niet helemaal hetzelfde. Bij Grip op Koolhydraten wordt er één maaltijd per dag gegeten waarin wél koolhydraten passen. Maar dat betekent dus dat de andere twee maaltijden wél keto zijn! De keto-recepten van dit boek zijn dus geschikt voor de groene maaltijden. 

Je kunt de recepten óók gebruiken voor je koolhydratenuur, als je maar zorgt dat de balans van het uurtje goed blijft. Naast de aangegeven hoeveelheden uit het recept moet je niet klakkeloos koolhydraten en fruit toevoegen, want dan eet je te veel. 
Door de hoeveelheden van het recept wat aan te passen kun je wél een mooi uurtje in balans maken!
Zeker wanneer je niet vaak een koolhydratenuurtje doet, kan dit boek heel goed van pas komen en een mooie aanvulling zijn op de boeken van Yvonne. Zelf ben ik altijd weer blij met een nieuw boek met uitnodigende recepten! Vegetarische recepten zijn er niet in opgenomen, maar keto en vegetarisch gaan ook niet goed samen. Die recepten heb ik niet gemist. 😀

Nu moet ik nog even beslissen welk recept ik het eerst zal maken. Begin ik met de zalmburger met salsa en guacomole, met de jalapeñokip of toch met de cheeseburgerschotel?


Informatie:

Titel: Keto-dieet Het 4-wekenplan
Auteur: Jane Faerber
ISBN: 9789044759303
Uitgeverij: Deltas
Prijs: €25,95
Verkrijgbaar in de boekhandel en online

Reacties