Rode kool met appel

Hoewel rode kool volop te koop is in potjes en zakjes en uit de diepvries, vind ik mijn eigen zelfgemaakte rode kool toch het allerlekkerst. Ik maakte deze week weer een flinke voorraad, heerlijk.
Omdat ik het een en ander veranderen aan mijn 'oude' recept, heb ik hiervan ook maar een blogreceptje gemaakt. Wellicht vind jij het ook lekker!



Ingrediƫnten voor 6 personen:
1 rode kool
1 rode ui
3 el olijfolie
2 goudreinetten
100 ml balsamicoazijn
1 groentebouillonblokje (zonder E621)
2 laurierbladeren
1 steranijs
3 kruidnagels
500 ml water
40 gram erythritol
peper


Bereiding:
Halveer de rode kool en snijd de helften nogmaals doormidden over de kern heen. Verwijder de stukken kern en de buitenste bladeren en snijd de kwarten in dunne repen. Volg hierin je eigen voorkeur hoe 'fijn' je de rode kool wilt! Snipper de ui
Verhit in een grote pan de olie en bak daarin de gesnipperde ui glazig. Voeg daarna de rode kool en balsamicoazijn en erythritol toe en schep alles goed door elkaar. 
Doe de kruidnagels, laurierbladeren en steranijs in een thee-ei of theezakje voor losse thee. Daardoor kun je de specerijen er later makkelijk weer uithalen. Los het bouillonblokje op in 500 ml kokend water en  voeg dit toe aan de rode kool, samen met de specerijen en gemalen peper. Laat het geheel nu 30 minuten lekker pruttelen met de deksel op de pan. 
Schil ondertussen de appels en snijd ze in kleine stukjes. Voeg de appels na 30 minuten toe aan de rode kool en stoof het geheel nog ongeveer 1 uur. Zelf houd ik van zachte rode kool en ik verbaas me er dan ook altijd over dat het maar zo kort gestoofd wordt in recepten. Proef dus zelf of je  de kool zacht genoeg vindt. Zo niet, dan kook je het nog wat langer.
Controleer of er voldoende vocht in de pan blijft zodat het niet aanbakt. Voeg zo nodig wat extra kokend water toe. In het bouillonblokje zit al flink wat zout, bepaal zelf of je nog extra zout wilt toevoegen. 

Serveer de rode kool met bijvoorbeeld hachee... 



Reacties

  1. Heerlijk rode kool, over die korte kooktijd verbaas ik me ook dan heb je kool waarop je flink moet kauwen en dat bewaar ik liever voor een salade.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten