Uiensoep uit de slowcooker

Nooit eerder was ik zó enthousiast over een nieuw een nieuwe apparaat in mijn keuken als bij de slowcooker. Het liefste maak ik elke dag wat nieuws... Het internet staat vól met recepten, maar zélf dingen verzinnen blijft het allerleukste. Ik maakte een eenvoudige ongebonden uiensoep.
Wanneer je de soep gok-groen wilt houden, moet je mínder uien gebruiken. Met deze hoeveelheid is hij namelijk gok-oranje, maar wel héél erg lekker!




Ingrediënten:

1,2 kilo gesneden uienringen
50 gram roomboter
1 tl zout
1 tl peper
1 el lavas
1 el knoflookpoeder
1 runderbouillonblokje
4 laurierblaadjes
2 el ketjap asin (zoute ketjap)
2 liter water



Bereiding:

Zet de slowcooker aan op high en smelt de boter. Dit kan ook op het fornuis als de binnenpan van je slowcooker daar op kan.
Doe daarna de uienringen erbij. Strooi de lavas, knoflookpoeder, het zout en de peper er overheen en laat de uien 4 uur staan op de laagste stand. De uien zullen langzaam maar zeker heerlijk zacht worden. Roer de uien halverwege nog een keer door.

Na 4 uur haal je de deksel van de pan en voeg je 2 liter kokend water toe. Ook kunnen nu de laurierblaadjes, ketjap en het bouillonblokje erbij. Doe de deksel weer op de pan en zet de slowcooker opnieuw 4 uur op de laagste stand.

Haal de laurierblaadjes uit de soep en controleer of de soep nog verder op smaak moet worden gebracht met peper of zout. Serveer de soep met stukjes kaascracker.


Tip: Zelf gebruik ik het merk ABC voor mijn ketjap Asin. In veel soorten ketjap asin uit de supermarkt zit toch véél suiker. Neem dus even de tijd om een goede te vinden!

Dit is mijn slowcooker:

Reacties