Varkenslapjes met jus uit de slowcooker

 Hollandser kan het bijna niet; varkenslapjes met jus. Wellicht denk jij dan ook aan groenten aan aardappels? Hoewel ik nog maar zelden gekookte aardappels eet, zouden ze hier wel héél goed bij passen. Toch lust ik zulke heerlijke jus zelfs wel zónder... 
Goede jus maken kost tijd, maar dankzij mijn slowcooker hoef ik er zelf heel weinig meer aan te doen. Het voorbereiden en opruimen is het enige werk.
Ik gebruikte magere varkenslappen, maar hamlappen of schouderkarbonades kan natuurlijk ook.
Eet je liever geen varkensvlees? Kijk dan eens bij mijn recept voor draadjesvlees uit de slowcooker.




Ingrediënten voor 6 porties:

1 kilo (magere) varkenslappen
70 gram roomboter
1 rode ui in kwarten
4 knoflooktenen
3 laurierbladeren

Marinade:

1 el milde mosterd
1 el balsamicoazijn
1 el olijfolie
2 tl vleeskruiden
1 tl paprikapoeder
1/2 tl zout
1/2 tl peper



Bereidingswijze:

Haal het vlees een half uur voordat je het gaat gebruiken uit de koelkast, zodat het op kamertemperatuur kan komen. Maak de marinade door gewoon de ingrediënten door elkaar te roeren.
Dep het vlees droog en besmeer de bovenkant met de helft van de marinade. 
In mijn slowcooker kan ik het vlees aanbraden op het fornuis in de binnenpan van de


slowcooker. Kan dat bij jou niet, gebruik dan een koekenpan. Verhit de helft van de boter in de pan en bak de helft van het vlees op de kant die gemarineerd is. Terwijl dit vlees al aanbraadt, besmeer je de bovenkant  van het vlees. Op deze manier gaat er niet veel marinade verloren omdat het op je keukenrol of snijplank blijft zitten! Bak het vlees aan beide zijden bruin en schep het op een bord.
Verhit nu de rest van de boter en doe met de andere helft van het vlees hetzelfde. Bak niet méér vlees tegelijk dan dat er op de bodem van je pan kan liggen. 
Wanneer al het vlees aangebraden is bak je de stukken ui en de knoflooktenen nog even kort mee. Leg dan al het vlees bovenop elkaar in de pan en zet hem in de slowcooker.
Voeg een halve liter water toe en leg de laurierbladeren er bovenop.






Laat het vlees nu heerlijk sudderen, ongeveer 8 uur op de laagste stand. Je huis zal heerlijk gaan ruiken!

Afwerking:
Schep het vlees voorzichtig uit de jus en verdeel het in porties. Hoeveel vlees je per keer wilt eten, verschilt natuurlijk per persoon. Zelf eet ik hier ongeveer 6 of 7 keer van, maar wellicht heb jij liever meer of minder.
Roer goed over de bodem van de pan zodat alle mogelijke aanbaksels loslaten. Zeef nu de jus, zodat alle korreltjes en restjes groenten eruit gaat. Proef of de soep nog meer zout en peper kan gebruiken en voeg dit zo nodig toe. Verdeel hem daarna over het vlees.
Smullen verzekerd!


Heb je geen slowcooker? Dan kun je dit vlees ook prima bereiden in een goede braadpan. Controleer dan wel regelmatig of er niet te veel vocht verdampt. Sudder het vlees dan ongeveer 3 tot 4 uur tot het mals en gaar is.

Reacties