Gehaktbrood met ham en kaas

Toen ik een poosje geleden bezig was met het maken van de 'cordon bleu stammetjes', bedacht ik me dat een heel gehaktbrood met ham en kaas ook wel eens lekker zou kunnen zijn. En dan lekker op smaak gebracht met mosterd!
En dus maakte ik zo'n gehaktbrood. En wat denken jullie? Ik had gelijk! Het is heerlijk!






Ingrediënten:

750 gram rundergehakt
100 gram jonge kaas in plakken
100 gram ham in plakken
1 groot ei
10 gram tarwezemelen
1 el gehaktkruiden
40 gram milde mosterd

Bereiding:

Kneed het gehakt, ei, gehaktkruiden, zemelen en 20 gram mosterd goed door elkaar. Verdeel het gehakt in vier even grote delen.
Gebruik een kleine broodvorm of een cakevorm (maat 22 x 11 x 7 cm) voor het gehaktbrood. Doe het eerste deel helemaal onderin de vorm. Leg hierop ongeveer een derde van de plakken ham en bestrijk deze met mosterd. Zorg dat de randen van het gehakt NIET worden bedekt met ham. Je moet het gehakt rondom niet onderbreken met ham/kaas, omdat het brood anders in lagen uit elkaar zal vallen.
Op de foto's kun je mooi zien dat het bij mijn gehaktbrood kantje boord was. 😊
Besmeer de ham royaal met mosterd en leg een derde van de kaas nu óp de ham met mosterd. Laat ook hier de randen dus goed vrij!

Vervolgens kan deel twee van het gehakt op de laag ham en kaas. Bovenop deze tweede laag herhaal je de ham, mosterd, kaas en zo kun je brood helemaal opbouwen. Je krijgt dus 4 lagen gehakt en 3 lagen met ham/kaas/mosterd. Druk het gehakt steeds goed aan zodat er geen gaten in je brood komen.

Zet het gehaktbrood nu in een voorverwarmde oven op 180 graden en bak het 45 minuten. Giet daarna het overtollige vocht/vet voorzichtig uit de vorm en laat het gehakt wat afkoelen in de vorm. Het brood komt er beter uit als het niet meer heel warm is!


Ik gebruikte DEZE broodvorm.




Sportzomer 2021Sportzomer 2021

Reacties