Goed gegokt! 10 jaar Grip op Koolhydraten

Vandaag is het exact 10 jaar geleden dat ik mijn eerste stapjes zette op het GOK-pad. En wat vond ik dat spannend! Na vele jaren van lijnen, aankomen, lijnen en aankomen was ik behoorlijk moedeloos geworden. Met het oog op mijn gezondheid móést ik afvallen, maar wát ik ook probeerde… het werkte nooit blijvend!
Totdat een zwemvriendin mij vroeg: “Ben je bekend met Grip op Koolhydraten?”


Binnen een halfjaar werd alles anders... Allereerst ging ik de hoeveelheid koolhydraten die ik at beperken en nam die - nog maar één keer per dag - in mijn koolhydratenuurtje. Ook stopte ik met tussendoortjes om 'het kacheltje te laten branden'. Het hongergevoel verdween helemaal, en dus ook de behoefte om tussendoor wat te eten. Vanwege mijn aangeboren hartafwijking had ik al jarenlang zoutarm moeten eten. Ook gebruikte ik véél plaspillen. Maar al na enkele dagen begon ik veel vocht te verliezen en in een mum van tijd kon ik de hoeveelheid plaspillen verminderen. Zoutarm eten was ook niet meer nodig; het was werkelijk ongelooflijk!


Dit is dus inmiddels 10 jaar geleden. En eigenlijk ben ik in al die jaren alleen maar enthousiaster geworden over Grip op Koolhydraten. Behalve dat ik afgevallen ben, werd ik namelijk ook veel fitter en gezonder. Mijn hartafwijking bleef natuurlijk bestaan, maar mijn algehele conditie verbeterde enorm. Ik heb geen last meer van (chronische!) bijholte-ontstekingen en heb veel meer weerstand. In de afgelopen tien jaar ben ik nauwelijks ziek of verkouden geweest. En dat terwijl ik voorheen iedere winter meerdere malen antibiotica gebruikte voor diverse kwaaltjes. Doordat ik méér kon gaan bewegen, kreeg ik meer spiermassa en werd ik sterker. Mijn huisarts en cardiologen vinden het onvoorstelbaar. Zij zijn mét mij enthousiast geworden over deze manier van leven.

Begin augustus kreeg ik een nieuwe pacemaker en verbleef ik enkele dagen in het ziekenhuis. Toen ik aangaf dat ik 'koolhydraatbeperkt en eiwitrijk' wilde eten, werd er begripvol geknikt. Hoe fijn! Dat was vroeger wel anders! Ook in de medische wereld begint het gelukkig steeds meer door te dringen hoeveel gezondheidswinst er te behalen valt met de juiste voeding. 


In de loop van de laatste jaren is mijn GOK-eetpatroon nog wel wat veranderd. Binnen de kaders van GOK ben ik nóg meer eiwitten en wat minder vetten gaan eten. Daarmee verdwenen ook de laatste kilo’s die ik graag kwijt wilde. Veel bewegen kan ik niet en mijn verbranding is dan ook niet hoog. Daar moet ik rekening mee houden bij mijn keuzes. Ik eet zéker voldoende vetten, maar leg de nadruk op de eiwitten. 

Voor mij zal er nooit meer een andere manier van eten komen. Ziekte of vakanties belemmeren mij niet om gewoon 'door te gokken'. Grip op Koolhydraten is voor mij 100% 'het nieuwe normaal'!

Als herinnering aan '10 jaar GOK' liet ik door Kelly's Fotografie een fotoreportage maken. Mijn medaille!

HIER vind je een kort overzicht van mijn GOK-reis!


Pre-zomer 2023Pre-zomer 2023

Reacties

  1. Waauuw Martine
    Wat een mooi verhaal en wat eennerg heb je moeten bewandelen om hier uit te komen sjapo hoor
    Nog heel veel mooie jaren voor jouw op het gok pad en dat je nog veel mensen mag inspireren met jouw verhaal
    Gr van Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een inspirerend verhaal! En een prachtige foto, wat zie je er goed uit

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten